marrakesh 23-02-2015 D.Doddema

23 februari 2015 - Marrakech, Marokko

Marrakesh 2015

Dag 1

nou vandaag is het dan zo ver,

Om 4:30 opstaan om mij zelf klaar te maken voor vertrek naar vliegveld Eindhoven (airport Eindhoven).

Dat houdt dus in dat we (mijn zusje en ik) 4 uur en 41 minuten in de trein en bus zitten en dan moeten we nog 2 uur en 20 minuten wachten voor dat we in het vliegtuig mogen.

Maar het is het allemaal waard ten slotte willen we graag naar Marrakesh.

Na het wachten en de vlucht zijn we eindelijk in Marrakesh om 4 uur Nederlandse tijd en om 3 uur Marokkaanse tijd.

We moesten onze paspoorten in Eindhoven en Marrakesh samen wel 6 tot 7 keer laten zien maar we zijn door de douane heen.

Na dat hebben we eerst onze euro’s omgewisseld voor dirhammarrakech (0)

het betaal middel in Marokko.

Nu we dit hebben gedaan kunnen we dus naar de taxi’s op zoek gaan.

Ik had in het vliegveld iemand horen praten over Marokko en hij bleek er al vaker te zijn geweest.

Met dat in mijn achterhoofd was ik dus zoekende naar die man maar kon hem nergens vinden in de hal van het vliegveld.

Maar gelukkig stond hij buiten al te onderhandelen met een taxi chauffeur.

Nadat hij klaar was met onderhandelen had ik de moed gekregen om hem te vragen hoe het nou zat in Marrakesh met de taxi’s nadat hij mij dit antwoord had gegeven
IK,Beste man mag ik u wat vragen.
De Man, Maar natuurlijk.

Ik, Hoe zit het hier met de taxi chauffeurs

De Man,Nou je moet hier flink onderhandelen ik moest namelijk net al eerst weer 50 euro betalen voor ongeveer een kwartiertje rijden ik heb het nu terug kunnen handelen naar 20 euro

Ik, Zo dat scheelt nog al

De Man, Ja dus je moet echt goed onderhandelen voor dat je in een taxi stapt.

Met dat bericht in mijn broekzak zijn we opzoek gegaan naar een taxi.

We hadden gelijk beet maar ja dat is ook heel normaal want ze staan er in groepjes op de parkeer plaats te wachten op de toeristen.

Na ongeveer een kleine 10 minuten hadden we een prijs waar van ik dacht nou das in ieder geval beter dan wat hij eerst zei,mijn zusje vond het als nog veel te duur maar ja ik had geen zin meer en wou naar het hotel.

De eerste indruk van de stad van mijn kant was wauw WTF holy sh*t wat,mooi,arm,druk,indrukwekkend en droog.

Na dat we de taxi rit achter de rug hadden waren we bijna bij het hotel nog ongeveer een 50 meter lopen en we waren er.

Aan de buitenkant zag het er maar triest uit maar toen we binnen kwamen was het een heel ander verhaal het was echt mooi

marrakech (17) marrakech (12)

en zo zag onze kamer er uit badkamer en slaapkamer

marrakech (14) marrakech (15) marrakech (13)

We werden onthaald met een kopje mint thee en we moesten wat papier werk invullen wat groot en deels in het Frans was maar we zijn er uit gekomen

Daarna werden we naar onze kamer geleid en konden we de kleding en spullen stallen.

toen hoorde we ineens een stuk getetter ,dat bleek dus het getetter te zijn van de moskee die allaaaaaah akbar tetterde dussss naja verder maar

De bediende van het hotel vroeg nog of we savond’s in het hotel wouden eten en dat leek ons wel wat voor twee personen was het 300 dirham (30eu)

Tegen 6 uur zijn we de stad in gegaan om eens te kijken waar we zaten en man wat een dor en armoedig gezicht maar ook wat een improviserend volk,

Lassers die zonnebrillen op hadden voor het lassen alles met ezels en scooters vervoeren kleine ruimtes met hele mooi kunstige houtbewerking en dat met de minimale gereedschappen ik vond het netjes.

We werden aangesproken door een jongere Marokkaanse jongen die ons vroeg waar we weg kwamen waar op ik antwoorde dat wij uit Nederland kwamen waar op hij reageerde, ooo Holland (Goedemiddag)

Daar moest ik wel om lachen maar hij stuurde ons door naar een grotere jongen die ons mee nam naar de leerlooierij in fez ergens achter in Marrakesh.

marrakech (4)

marrakech (3)

Toen we aankwamen kregen we gelijk muntbladeren in de handen gedrukt tegen de stank want die was wel degelijk aanwezig We werden toen door de looierij geleid in een vluchtig tempo wat op zich nog best wel interessant was ondanks het tempo na de toer werden we bij een winkeltje af gezet om eens te kijken of we wat mooi’s konden vinden

Ik heb me toen een vette riem gekocht van minstens 5mm dik leer voor 40 euro omgerekend

400 dirham.

Dus ik had de riem mijn zus zat nog te twijfelen of ze een tas zou nemen maar die was wel heel duur dus gingen weer naar buiten waar we weer opgevangen werden om vervolgens naar een kruiden winkeltje gingen die ons van alles liet ruiken en voelen was echt heel apart daar hadden we nog wat spullen gekocht maar ik had geen geld meer dus dat was echt zo raar moment want we kregen een soort van evil eye maar er zou even geregeld worden dat er iemand mee ging naar ons hotel om het geld te ontvangen dat was dus die zelfde jongen die ons daar naar toe had gebracht.

Eenmaal bij het hotel ging ik naar boven om het geld te pakken.

Bij de deur was het nog een gebeuren want de hotel manager zei dat het kruiden winkeltje te veel geld er voor vroeg dus hebben we het olietje weer terug gegeven en de rest betaald waar de jongen nog geld wou vangen voor de rond leiding nou heb ik hem 8 eu gegeven om maar van hem af te komen.

1. Dus al met al was ik 400 dirham(40eu) voor de riem kwijt
  2. 130 dirham (13eu)voor de thee en het deo blokje
  3. 100 dirham (10eu) voor de rondleiding
  4. En 80 dirham(8eu)voor de jongen (amateur tourgide)
  5. Totaal 710 dirham (71eu)

Conclusie veel te duur en lesje geleerd.

We zijn toen maar eens boven op het terras gaan kijken en het eerste wat je opvalt is over de hele stad (maakt niet uit welke kant je keek )maar over schotels op daken maar een uitzicht op de bergen.

Savond’s tegen half 8 konden we gaan eten en dat was een drie gangen menu met als voor gerecht een soort van artisjokken in zuur wortel in zuur en courgette in zuur het hoofd gerecht was een soort stoofpotje met kip en het toetje was met banaan en een soort karamel sausje  en nadat we dat op hadden waren we kapot van het reizen en het lopen dus besloten we maar om naar bed te gaan.