marrakesh 24-02-2015 D.Doddema

24 februari 2015 - Marrakesh, Marokko

Aan het begin van dag twee hadden wij onszelf voorgenomen om uit te slapen zodat wij vol energie aan de dag konden beginnen. Aangezien wij de vorige dag zoveel hadden gereisd, leek ons dat het beste.

Dit plan werd echter in de war geschopt rond een uur of vijf in de ochtend. Terwijl wij nog heerlijk lagen te slapen, waren er rondom ons voorbereidingen wat betreft het ochtend gebed.

Geheel onbewust werden wij een half uur later abrupt wakker gemaakt door een denderende stem. Blijkbaar is het daar een gewoonte om rond half zes in de ochtend de bevolking wakker te schudden met een live voorstelling van de Koran.

Na dit te hebben moeten verduren hebben wij ons nog eens omgedraaid. De opschudding maakte het dat we niet heel snel weer in slaap vielen, maar toen we eenmaal waren weggezakt, is het ons gelukt om tot elf uur uit te slapen.

Gek genoeg wilden ze ons nog ontbijt opdienen terwijl het al bijna rond het middaguur was. We werden aan een van de tafels gezet - welke allemaal rijk versierd waren op een traditioneel Marokkaans manier - en kregen een continentaal ontbijt voorgezet.

janine photo's 1971     janine photo's 1972

In eerste instantie had ik zoiets verwacht als thuis. Een broodje, yoghurt, noem maar op. Maar in Marokko verstaan ze onder ontbijt een stel zoete broodjes en iets wat op een crêpe lijken moet. Dit in combinatie met jam of honing. Hoewel het niet veel was, vulde het wel enorm. Na een paar happen had je al het idee dat je de rest van de dag niets meer naar binnen werken kon.

Eenmaal we ons ontbijt achter de kiezen hadden, besloten we om naar de befaamde markt te gaan: El Fna. Het hart van de armere buurten. Hier verkopen de marktmannen hun waren, proberen de vrouwen bij te verdienen door toeristen te voorzien van henna en kan je overal op straat eettentjes vinden. Gericht op toerisme? Nogal. Ondanks het feit dat je opmerkt dat de mensen daar leven van ons geld, heeft het toch iets authentieks. Naast de chaos en de vele kleuren herken je er een cultuur in.

omg (6) marrakech (1) janine photo's 1944 IMG_0005

Zoals de receptioniste bij het hotel ons al had verteld, kan je op de markt ook slangen en apen vinden. De toeristen mogen tegen een vergoeding met deze dieren op de foto. Eerlijk is eerlijk, de dieren zagen er niet netjes verzorgd uit. De apen droegen zware kettingen zodat ze niet weg konden komen en de slangen waren uitgedroogd. Daarnaast moest je er heel erg veel rekening mee houden dat je niet werd opgelicht door de eigenaren.

De markt riep veel beelden op die we moesten verwerken. De mensen daar zijn niet bang om aan je te zitten als ze iets van je willen hebben. Vooral dat - helemaal als Nederlander -  is iets wat lastig is om te incasseren. We besloten om terug te gaan naar het hotel eenmaal we de complete markt bekeken hadden. We wilden nog niet de rest verkennen omdat we niet goed wisten waar het ons naar toe zou gaan leiden. We besloten dat te laten rusten voor de dag erop.

De terugweg naar het hotel was lang. Dit onder andere omdat we besloten een eigen route te kiezen. Ook hier was er weer een inwoner die ons de weg wel wilde wijzen via achterweggetjes en dergelijke. Dit hebben wij afgewezen omdat de verhalen die daarbij komen kijken niet over rozengeur en maneschijn gaan. We vervolgden onze eigen weg en hoewel het wat langer duurde, kwamen we heelhuids weer terug.

Marokko staat bekend om zijn warme temperaturen. Wij zijn er in februari geweest. De temperatuur was lekker. Niet te warm en niet te koud. Eigenlijk de perfecte tijd van het jaar om een bezoekje te brengen aan zo'n drukke stad.

Bij het hotel aangekomen hebben wij eerst een tijdje op de hotelkamer gezeten. We hebben de waren die we hebben gekocht aan elkaar laten zien en onze bevindingen en indrukken besproken die we hebben opgedaan na de wandeling door de stad.

janine photo's 1968 janine photo's 1889 janine photo's 1879

Kort daarna zijn we naar het dakterras gegaan. Het mooiste plekje van het hotel. Hier hebben wij twee andere Nederlandse dames(esmee en jessica) ontmoet die ook voor een paar dagen in Marokko waren. Zij hadden ongeveer hetzelfde idee van de stad als wij hadden. Omdat we allen niet goed wisten hoe we de stad verder moesten verkennen, besloten we dat met zijn vieren te doen en te bewaren voor morgen.

De tijd gaat snel als je een goed gesprek hebt. Zo hebben wij ook ondervonden. De avond viel snel en zo ook onze ogen. Rond een uur of half negen zijn wij opnieuw teruggekeerd naar de hotelkamer. Enthousiast voor de dag die daarop zou gaan volgen en benieuwd naar de dingen die we zouden gaan zien.

1. Yvonne Smit:
    22 november 2015
    Leuk verhaal en mooi geschreven.
    Zo lijkt het of je er ook een beetje bij bent!!
    En mooie foto,s